osteotomi

Fjärde operationen! Ha öppnat upp knät 3ggr och 1 tithålsoperation. Men har bara fått mer problem känns det som. Under operationerna så har jag slipat knäskålen, fixat ledbandet, tagit ut ben & broskbitar osv. Sen 2003 har jag haft problem, har tömt knät på ledvätska och blod ett viss antal gånger har slutat räkna. Men var inne ofta och tömde det på blod och bara någon gång har det vart ledvätska. Med tiden så har knät blivit svagare och det ha gjort så jag ha gått inåt med vänster knä och det hoppar ur led många gånger om dan. Läkaren sa att han inte kunde göra någonting åt det, men efter mycket tjat så pratade han med sina kollegor och tillslut fick jag en osteotomi (knäoperation, bild finns längre ner) Jag gjorde den "stängd" alltså, jag slapp ha en ställning utanför knät. Hade jag haft det så hade jag behövt skruva på några pinnar eller något, varje dag för att räta ut benet eller något sånt. Har inte satt in mig så mycket i det i med att jag slapp den sorten! :)


kom in dagen innan operationsdagen. Skulle få förbereda mig med sprutor, dusch och massa tabletter. Blev väckt utav en läkare vid sju på morgonen därpå. Var tvungen att duscha igen, väldigt noga med hygienen. Hade en svamp som var full med något slags tvål och sen fick ja ett speciellt shampoo. Efter det, fick jag svälja mina tabletter igen fast med så lite vatten som möjligt i med att jag fasta. Fick sånna snygga kläder, knä strumpor, sån blå mössa ni vet? snygga shorts och en skjorta, sexi mama! Sen rullade jag iväg från min avdelning till operationssalen. Frös som satan och bara längtade tills jag skulle få dom varma filtarna över hela mig! Det är nog det bästa med operationen, de varma filtarna. Sen pratade jag lite med narkosläkaren, han hoppades och tyckte att jag va en stark människa. Han trodde att jag skulle vara starkare än hans son efter operationen. Vi får väl se sa jag.. efter bara någon minut sen så hade jag somnat in. Vaknade upp på uppvaket och trodde jag skulle spy, mådde så jävla illa.. vet inte varför ha aldrig gjort det innan. Var kissnödig, men vågade ingenting säga. Jag vet ju hur jag få gå på toa. Jag mådde dåligt bara jag tänkte på det, hon trodde det var knät men egentligen handlade allting om att jag var kissnödig och vågade inte gå på toa. Höll mig i 12h, ja ni kan själva se att jag var orolig över det. Hon hämtade ultraljud och kollade om jag var kissinödig, visst det var inte panik så jag slapp och skulle säga till om en stund. Det var det hemskaste som hänt mig själv på länge! att vara kissnödig, men att inte kunna gå på toaletten själv. Ni kan kanske inte veta hur det känns, men ni kan tänka er in i det. Att vara 20år och inte kunna kissa själv, att vara tvungen att gå på vet inte vad det heter men typ en potta. Låg på uppvaket i 4h, sov typ hela tiden var helt slut. Hade jag fortfarade ont i benet efter 1h så skulle de kalla på narkosläkaren och jag skulle få epidural, är glad att jag slapp det och att jag hellre står ut med smärtan. Sen fick jag äntligen komma ner till mitt rum och äntligen få träffa mamma som vart någon annan stans och bara försökt hitta något att göra. Hon väntade i hela 6-7h vadå att jag kände att jag hade slösat hennes dag?! När jag väl fick träffa mamma, vi pratade bara några ord. Sen somnade jag, vaknade till ibland och sa något. Men ändå satt hon vid min sida, även om jag bara sov. Det betyder så jäkla mycket! Framåt kvällen så åkte hon hem. Jag fortsatte att sova, sjuksköterskorna försökte få i mig mat och de va oroliga för att jag inte ätit på 52timmar, tror jag det va. Men jag ville bara sova. Dagen efter kom en sjukgymnast, vi skulle se ifall jag kunde resa mig upp. Det kunde jag fast jag kunde inte gå, kändes hemskt. Ja, dagarna bestod utav att jag sov. Dagen efter, torsdag, då jag skulle få åka hem. Var jag tvungen att kunna gå på toa själv, inte jätte lätt att sitta på en toalettstol när jag inte kan böja benet. Men med min envishet och vilja så klarade jag det! Det värsta jag skulle lära mig var att jag skulle ta en spruta på mig själv i magen. Alla tar sådan för att minska blodpropp, i med att jag inte rör mitt vänster ben. Sen blev det hemfärd, fyfan säger jag bara för att sätta sig i en bil! Gjorde ont som in i helvete. Tog 30minuter innan jag satt i bilen, blev 100 000 tårar. Att bara komma från bilen och in i huset, 8 trappor .. baggis?! Nae, tog iallafall 30minuter där med att hoppa ut ur bilen och komma in! Jag skulle inte få belasta benet på 6-8 veckor. Idag är det den åttonde veckan och jag ha börjat belasta det lite smått, det funkar. I med att jag har ett fysiskt jobb att återgå till så räknar de 3månader innan jag kan utöva det rätt. Får hoppas det är sant, för snart orkar jag inte mer.. Är duktigt drygt att göra ingenting haha. Efter 2 veckor så fick jag åka till distriktsköterskan för att ta bort mina agraffer, hade 28stycken i knät. Tycker det sticker till som tusan. Sköterskan tyckte jag var söt för att jag ville ha med mina agraffer hem. Hon trodde jag skulle smälta dom och bli rik, hon gav mig ett tips! ;) Haha, nae .. men jag har 60st sånna nu här hemma i en burk haha. 9 dagar kvar tills återbesök och röntgen, nedräkning yes sir! Ska träna hela tiden! När jag tittar på tv, när jag äter middag och ja, hela tiden helt enkelt. För snart vill jag bli frisk! Kunna gå iallafall, sen om jag inte kan simma, cykla och allt sånt är helt okej. För det behöver jag inte göra NU, jag vill bara kunna gå själv. Utan mina två kompisar som jag stödjer mig mot varje dag. Men som sagt, benet är inte helt uppbygt efter bara några månader, det tar upp till 12månader innan det är helt läkt på riktigt.





Så här ser jag ut i knät, på ett ungefär. Jag har en metallplatta med, som ska stagda upp knät i med att det hoppar ur led hela tiden. De har alltså sågat i benet som en kil, för att räta ut benet så att det blir rakare :) Jag är nöjd med hur benet ser ut, jätte fint och rakt. Känner plattan och det i knät, lite läskigt. Känner jag på vänster yttersida så är det stenhårt haha. Hoppas att detta blir en lösning på mitt problem!
Kände att jag behövde skriva av mig lite om mitt elände.


Kommentarer
Mona

Jahuamej vilken pärs det var ;P Men nu är det jobbigaste över :D Men du lilla vän... man slösar inte bort en dag bara för man vill finnas till för sitt barn i som har legat på operationsbordet i flera timmar ;)Jag önskade att jag fick vara med hela tiden ;D Kanske inte när de sågade i dej :P Men annars ! Nu ser vi till att detta blir bra, vi finns för dej så mycket vi kan ;) Kram

2012-01-25 @ 17:28:10
Johanna

Att det var, både för er och mig! Men det känns lite så haha, du bara sitter liksom .. gör ingenting. Haha, hade kanske vart en aning obehagligt om man hade hört sågljuden och så haha!

Tack för att ni finns <3

2012-01-25 @ 17:42:22
URL: http://xalone.blogg.se/
Mia

Hej! Ska själv göra denna omvinklings operation snart och är så nervös. Måste få fråga dig och hoppas på svar! Hur mår du i dag ?

Svar: Hej! Jag ha fått en finare vinkel på benet och det är jag nöjd med. Hur kommer du göra den? De berättade att det skulle sitta en slags ställning utanför med grejer som jag skulle skruva på, men tillslut skruvade de fast en metallplatta och sånt inuti knät istället. Tyvärr har jag smärta dagligen.. Och de kan inte ge mig ett besked om de bli bättre eller inte om jag tar ut metallgrejerna, så jag är kluven.. Vill inte opereras en femte gång. Jag valde istället att börja med sjukgymnastik. För idag kan jag inte springa eller belasta på rätt sätt. Efter op. fick jag gymnastik så att jag kunde böja och belasta det en del (jag överbelasta det friska knät istället, då jag inte litar på mitt vänstra knä) Så för mig har det gått bra, fått finare vinkel. Men det gör ont när jag går i trappor eller om jag har suttit ner för länge.
Johannna

2013-04-05 @ 12:51:55
Mia

Tack för ditt svar.. du är ju så ung. Tycker synd om dig! Jag ska inte ha ställningen utanpå som det ser ut nu.Dom vill prova denna operation på mig för att spara tid innan dom sätter in en ny knäled.. jag har atros i vänster knä så jag kommer inte att bli bättre. Jag har svårt att gå idag men du verkar ju inte må så bra heller.. frågan är ska man vinkla om benet eller välja ny knäled trots att jag är för "ung".

Svar: Jaha okej. Så för att det ska bli lite lättare att gå så ska de testa att vinkla om benet? Jag har ont där metallplattan sitter i knät, men inte uppåt i låret dit den sträcker sig. Men de vet inte om det är den som skaver eller något liknande eller om det är för att jag inte ha tränat upp alla muskler i knät. Har du fått någon info om att du ska ta bort den efter ett år eller om den ska sitta kvar i benet hela livet?
Johannna

2013-04-08 @ 10:32:49
Mia

Dom ska vinkla om benet därför att insidan har jag inget brosk kvar men på utsidan så är jag hel så då ska benet vinklas om med en kil när brosket suttit och jag ska belasta utsidan istället. Dom påstår att det håller ca 5-10 år om man har tur.. låter ju som samma operation som du har gjort.

Svar: Okej. Ja det verka vara samma. Jag vet att jag är sliten i knät, men vet inte riktigt var? Det känns som om min resa med knät kommer att sluta här om jag inte väljer att göra en till operation för att ta bort metallplattan och alla skruvar. Men om jag gör det så är jag rädd för att jag kommer få mer problem. Önskar min läkare kunde rekommendera något istället för att säga att det är upp till mig, 50/50. Det kan bli bättre eller så blir det inte liksom, det är inte de svaret jag vill ha..
Johannna

2013-04-08 @ 15:49:28
Mia

Dom har inte pratat med dig om att få en ny knäled? Det är visst bästa resultatet för att slippa smärtan men den håller ju bara ca 10-15 år och behöver då bytas ut efter det. Om du ska göra om operationen vad gör dom då? . Man känner sig ganska så ensam med såna här problem...

Svar: Nej det är inte på tal för tillfället, men mina egna tankar har varit där och ibland känns det som om det skulle vara den enda utvägen för mig. Men sen känner jag... Jag är 22 år iår och jag tycker det är väldigt ungt för att ha en ny knäled.. Jag vet inte vad dom gör? Dom hoppas väl på att allt ska vara bra sen.. Men om inte? Då får jag ta ännu en operation säkert, för då ska de hitta en ny lösning. Jag ha tyvärr inte världens bästa läkare heller :( Ja visst gör man, väldigt ensam.
Johannna

2013-04-09 @ 08:58:24
Mia

I dag fick jag brev från min ortoped och ska bestämma mig vilken operation jag vill göra....vinkling eller halvprotes..?? ja du jag är ju inte läkare så jag vet ju inte vad som är bäst för just mig..har pratat med en annan tjej som gjort omvinkling av båda benen och hon mår ganska så bra i dag och kan gå hur långt som helst utan problem och känner inte av plattan i knät.. konstigt att vi känner av detta på så många olika sätt.Det måste ju finnas en bättre lösning för dig !

Svar: Okej! Ja, det är inte lätt att bestämma sig för vad man ska göra.. Oj! Vad bra att det blev så bra för henne, och på bägge med! Jag önskar att det gick så bra för mig med, jag tvingar mig själv att gå trotts att det gör ont.. Har problem i trappor, cykel, att gå, men även lättare saker som att bara ligga på sidan i sängen/soffan gör så förbannat ont....Men de måste väl kunna säga vilken de tror är den bästa operationen för dig iallafall?
Johannna

2013-04-10 @ 09:18:32
Mia

Nu är det bestämt det blir en omvinkling av benet. Läkaren skulle sätta upp mig på planeringslistan måste väl erkänna att jag är orolig men jag kan ju inte heller ha det så här..

Svar: Hoppas att det blir bra för dig!
Johannna

2013-04-17 @ 11:04:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johannna

En blogg om mitt liv

RSS 2.0