bättre fly än illa fäkta?

Vi alla hamnar någon gång i situationer där vi måste agera
på ett konstruktivt sätt för att lösa konflikter.
Det hjälper inte att undvika konflikterna det gnager ju in på oss!
Någon gång måste vi ta upp till strid och säga vad man tycker.
Jag tror att det finns många föräldrar som ha sagt att man
ska undvika konflikter, det behöver inte va så men för vissa är det nog så.
Sen när man är vuxen och hamna i en konflikt som känns lite
obehaglig, så får man ångest, springer iväg eller så
sopar man det under mattan och låtsas som om ingenting har hänt.
Men hur skönt lär det kännas "i sig själv" sen?
Genom att lyssna och fokusera på vad den andra säger så
kan en konflikt lösa sig smärtfritt.
Man behöver inte bråka för att man tycker olika?!
Det är väl bara onödigt.. tycker jag.
I en konflikt handlar det inte om att bli sårad eller kränkt!

Något som jag ha börjat märka, folk är väldigt konflikträdda.
Jag har ett behov utav att prata om saker och lösa problemen som
uppstår, men personen vill bara släta över problemen vilket gör att jag
blir ännu mer irriterad!
Även om jag vill prata om saken så blir det svårt att ta upp det
när personen bara ignorerar som om att det inte finns något problem
och låtsas som att allt är hur bra som helst.
Det känns som om jag förstorar saker men hur jag än får till det,
så känner jag behovet utav att prata igenom det även om det inte är
någon stor grej egentligen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johannna

En blogg om mitt liv

RSS 2.0