Mumsiga frallor

GLAD ALLA <3 DAG!

Hoppas ni får en trevlig dag, även ni som tar det som en vanlig dag.
(det gör jag med) Men tänker iallafall sitta och ta det lugnt med
my family ikväll, snart blir det nog iväg en sväng hoppas jag.
Jag har nyligen bakat dinkelfrallor, superduper goda enligt mig :)
God och nyttiga frallor som man kan ha till frukosten eller till soppan!
Ett grund recept där man kan blanda i det man tycker om.
Ingredienser:
½ paket jäst, 25 g
5 dl vatten
½ dl solroskärnor
1 tsk salt
1 msk ljus sirap
1 msk olivolja
13 dl dinkelfullkornsmjöl

ett ägg
solrosfrön (eller vad man vill ha)

Gör såhär:
Smula jästen i en skål. Lös den i vattnet (37°).
Tillsätt solroskärnor, salt, sirap, olja och det mesta av mjölet.

Arbeta degen väl och låt jäsa övertäckt i ca 45 min.
Ta upp degen och rulla en längd. Skär i 20 bitar och rulla bullar.

Lägg på plåt med bakplåtspapper.
Pensla med ett uppvispat ägg och strö över några solroskärnor. Låt jäsa i minst 30 minuter.

Grädda i 225°, 8-12 min.


Exempel på ingredienser man kan blanda:
Grovhackade valnötter
Russin
Krossade linfrön (för extra fibrer)
Müsli
Havregryn


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johannna

En blogg om mitt liv

RSS 2.0