vaniljbullar

Så, nu har jag gjort vaniljbullar.
Receptet kommer ifrån "sju sorters kakor"
Grymt goda är dom i alla fall.



Bullarna:
2 dl gräddmjölk eller mjölk (3%)
25 g jäst
75 g smör
3 msk strösocker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl

Fyllningen:
3 dl marsan vaniljkräm

Garnering:
Smält smör
Strösocker

Ljumma vätskan till ca37 grader, lös upp jästen i lite av den.
Rör smöret och sockret smidigt.
Tillsätt ägget, jästen och resten av degspadet.
Arbeta i mjölet till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk (ca 40 minuter)
Förbered fyllningen. Kavla ut degen till en stor fyrkantig kaka.
Skär ut runda kakor i ca 9 cm i diameter eller ta en rund skål.
Lägg på en klick fyllning och nyp sedan ihop bullarna till små knyten.
Lägg dem med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
Låt bullarna jäsa väl. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.
Pensla de gräddade bullarna med smält smör och vänd dem genast i strösocker.


Kommentarer
Emelie

MUMS! Det får jag nog ta & testa till helgen!



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Johannna

En blogg om mitt liv

RSS 2.0